Gaaf, je eigen bedrijf! Grote kans dat je weet op welke markt je actief gaat zijn en heb je duidelijk in kaart gebracht wat je strategie is. Ook heb je een passende bedrijfsnaam en logo bedacht en je inschreven onder een bepaalde rechtsvorm bij de Kamer van Koophandel. Top, je kunt van start! Toch? Nou, nog niet helemaal helaas. Het is belangrijk om voor jezelf duidelijk in kaart te brengen wat je to do’s zijn voordat je écht van start gaat. Een goede voorbereiding is immers het halve werk!

Een eigen bedrijf? Heb je ook hier aan gedacht?

  1. Wat zijn de risico’s van het vak?

Ondernemen brengt veel risico’s met zich mee en zorgt ervoor dat je met veel vragen zit. Welke doelstelling moet ik stellen? Hoeveel moet je investeren in je nieuwe business? Hoe kun je je bedrijf het beste op de kaart zetten? Om goed antwoord te kunnen geven op deze vragen is het belangrijk om de risico’s van je bedrijf op een rijtje te hebben. Naast de zwaktepunten (risico’s) van je onderneming waar je aan moet werken in de toekomst, zijn er risico’s die je goed kunt afdekken. Hiermee doelen we op het afsluiten van een verzekering (aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen), zodat u deze zoveel mogelijk beperkt.

  1. Ga op zoek naar klanten

In je hoofd zal je business als een trein gaan lopen en stromen de klanten binnen. In de realiteit zal dit echter hoogstwaarschijnlijk tegen gaan vallen. Het is daarom belangrijk om, zodra je besluit een eigen onderneming te gaan starten, te beginnen met netwerken. Je eigen netwerk zal in het begin zorgen voor je eerste klanten; hoe groter je netwerk, hoe beter dus! Meld je aan via fora, facebook events en licht je familie en kennissenkring in van het feit dat je een nieuwe onderneming gaat starten. Ook is het verstandig om actief aanwezig te zijn op sociale media. Post regelmatig iets over je nieuwe bedrijf, schrijf een blog over een interessant onderwerp om te delen en zorg ervoor dat steeds meer mensen jouw bedrijfspagina gaan liken.

  1. Bescherm je merk en logo goed!

Dagen, weken of misschien zelfs maanden heb je nagedacht over een pakkende bedrijfsnaam en opvallend logo. Je bent tevreden met het eindresultaat en kijkt ernaar uit om de wereld te gaan veroveren met deze merknaam! Om ervoor te waken dat jouw bedrijfsnaam niet ‘gestolen’ wordt door een andere partij en al jouw tijd en moeite voor niets is geweest, is het aan te raden om je merk te beschermen. Hierdoor stel je het unieke gezicht van je merk veilig en houd je concurrenten op afstand. Heb je naast een passende merknaam, een geweldige uitvinding, productontwikkeling of technische verbetering doorgevoerd? Dan is het ook belangrijk om middels een octrooi (patent) je uitvinding te beschermen!

Heel veel plezier en succes met ondernemen!