De vliegramp van vlucht MH17 van Malaysian Airlines kan niemand ontgaan zijn. Het vliegtuig stortte op 17 juli 2014 neer nadat het (waarschijnlijk) neergeschoten werd boven Oekraïense grond. Hierbij kwamen 298 mensen, waaronder 198 Nederlandse passagiers, om het leven. Naast deze vliegramp zijn er in dezelfde week ook nog twee andere passagiersvliegtuigen neergestort. Zo stortte een vliegtuig met 116 inzittenden van Air Algerie neer in Mali en verongelukte een vliegtuig van TransAsia in Taiwan waarbij er zeker 50 doden zijn gevallen. Met deze drie fatale vliegtuigongelukken in een week tijd stijgt het aantal mensen met vliegangst. Men zegt namelijk altijd dat vliegen veiliger is dat auto rijden, omdat daar relatief minder doden bij vallen. Maar is dit reden genoeg om zonder vliegangst een vliegtuig in te stappen? Hierbij enkele redenen om van je vliegangst af te komen:

– Er worden strenge eisen gesteld voordat men deel kan nemen aan een vliegopleiding. Er een strenge medisch keuring, een psychologisch onderzoek en er wordt getest of iemand wel de vaardigheden heeft om ooit een goede piloot te worden.
– Een piloot moet eerst werken als copilot voordat hij gezagvoerder mag worden.
– Een piloot krijgt ieder half jaar een keuren waarbij hij een praktijkexamen moet afleggen. Hierbij blijft zijn kennis vers en blijft een vliegmaatschappij ook up-to-date van het kunnen van een piloot.
– Tenslotte moeten een copiloot en een gezagvoerder elkaars vaardigheden voortdurend beoordelen en melden als er iets niet goed is.

Zo zie je maar, een piloot wordt je niet zomaar. Ondanks dat de vliegrampen van afgelopen tijd niet aan de kwaliteiten van een piloot hebben gelegen, is het een geruststelling dat dit in ieder geval goed is.